RU
EN

25.10.2016 Sods par braukšanu bez obligātās apdrošināšanas

Cenšoties samazināt to autovadītāju skaitu, kuri nav iegādājušies apdrošināšanu, kā arī, lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību, Ministru kabinets ir ieviesis grozījumus noteikumos par pārkāpumu uzskaites punktu sistēmu. Tagad tie paredz, ka autovadītājiem, kuri piedalās satiksmē bez OCTA polises un spēkā esošas tehniskās apskates, par katru pārkāpumu tiks piešķirti divi soda punkti.

 

Kā norāda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistiskas dati, nereti nopietnus un smagas sekas radošus ceļu satiksmes negadījumus izraisa spēkratu īpašnieki, kuriem ne tikai nav iegādāta OCTA polise, bet arī nav izieta transportlīdzekļa tehniskā apskate.

 

Šāda veida negadījumiem mēdz dažādas sekas – cietuši vai bojā gājuši cilvēki, bez apgādātāja palikušas personas, smagi bojājumi, kuri nodarīti ne tikai transportlīdzekļiem, bet arī citiem objektiem (ēkām, celtnēm, brauktuvei u.c.).

 

Tāpat arī mēdz gadīties, ka tie autovadītāji, kuri nav iegādājušies apdrošināšanas polisi, pamet notikuma vietu, jo baidās no finansiālajām sekām un sodu, kas viņiem var tikt piemērots.

 

LTAB pārstāvji min arī tādas situācijas, kad negadījumā cietusī persona tiek pamesta notikuma vietā viena pati, bez palīdzības. Autovadītājs, kurš izraisījis avāriju, uztraukumā un bailēs par to, kādas var būt iespējamās sekas, bēg no negadījuma vietas, nereti apdraudot citus satiksmes dalībniekus, kā arī izraisot jaunas sadursmes.

 

Par negadījuma izraisīšanu atbildīgais spēkrata vadītājs bieži vien neapzinās to, kādas ir viņa rīcības potenciālās sekas, kas skar ne tikai pašu šoferi, bet arī cietušos. Tādēļ, cenšoties novērst šādu situāciju iespējamību, un mēģinot motivēt autovadītājus, kļūt apzinīgākiem, ir radīta jaunā sodu sistēma, kura nosaka – par OCTA neesamību tiks piešķirti soda punkti.

 

Šāda sodu sistēma veiksmīgi darbojas jau vairākās Eiropas valstīs. Piemēram, Lielbritānijā tiek uzskatīts, ka braukšana bez apdrošināšanas polises ir viens no smagākajiem pārkāpumiem, turklāt par to vainīgajam autovadītājam var piešķirt pat sešus soda punktus, kā arī konfiscēt spēkratu līdz brīdim, kad tiks iegādāta OCTA. Tikmēr automašīna atrodas policijas maksas stāvvietā.

 

Lielbritānijas transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir veicis pētījumus, kuros analizēti ceļu satiksmes negadījumi, kā arī to izraisītāju dati. Rezultāti pierāda, ka tie spēkratu īpašnieki, kuri izvēlas savu transportlīdzekļus neapdrošināt, biežāk pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus – pat līdz desmit reizēm biežāk vada automašīnu dzērumā, sešas reizes biežāk vada tādu spēkratu, kurš nav atbilstošā tehniskā stāvoklī, kā arī teju katru gadu iekļūst vairākus ceļu satiksmes negadījumos, kuriem ir smagas sekas – bojāgājuši un nopietni ievainoti cilvēki.

 

Ņemot vērā iepriekš minēto, valsts cenšas panākt, lai šādu autovadītāju būtu pēc iespējas mazāk, jo viņi rada nopietnus draudus pārējiem sabiedrības locekļiem. LTAB cer, ka soda punktu ieviešana Latvijā par auto vadīšanu bez OCTA, samazinās to personu skaitu, kuri neiegādājas apdrošināšanu.

 

Likumā noteikts, ka visiem automašīnu īpašniekiem ir jāiegādājas OCTA polise. Ja tās nav, un persona ar šādu transportlīdzekli piedalās satiksmē, likumdošana par to paredz administratīvo sodu no 85 līdz 114 eiro, kā arī šoferim tiek piešķirti divi soda punkti.

 

Turklāt, ja autovadītājs, kurš nav parūpējies par OCTA polises iegādi, izraisīs ceļu satiksmes negadījumu, visi tā rezultātā radušies zaudējumi būs jāsedz šai personai no saviem līdzekļiem.

 

ATPAKAĻ UZ VISIEM JAUNUMIEM