RU
EN

09.11.2016 Kā rīkoties, ja ceļu satiksmes negadījums noticis ārzemēs?

Dodoties ceļojumā uz ārzemēm, neatkarīgi no tā, vai tas būtu atpūtas vai darba brauciens, Latvijas iedzīvotāji nereti pieļauj dažādas kļūdas, kas ietekmē viņu spēju piedalīties ceļu satiksmē. To apliecina arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) rīcībā esošā statistika. Visbiežāk autovadītāji piemirst paņemt līdzi OCTA vai KASKO polises, vai tām ir beidzies derīguma termiņš, OCTA apdrošināšana tiek iegādāta tikai pēc negadījuma, kā arī netiek ievērota konkrētās valsts normatīvie akti. Ja transportlīdzeklis ir reģistrēts Latvijā, tas nenozīmē, ka, esot ārzemēs, šoferim jāievēro tikai LR normatīvie akti. Turklāt ne vienmēr pēc negadījuma, kas noticis ārvalstīs, Latvijas iedzīvotājs var iesniegt atlīdzības pieteikumu, atgriežoties mājās jāsazinās ar LTAB, lai noskaidrotu pārstāvi.

 

Ja transportlīdzeklis, kurš reģistrēts Latvijā, iekļūst ceļu satiksmes negadījumā valstī, kura ir Zaļās kartes (ZK) dalībvalsts, taču nav Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstu sarakstā (Krievija, Ukraina, Baltkrievija), OCTA pieteikumu apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai nepieciešams iesniegt, vadoties pēc konkrētās valsts likumiem un ZK iekšējās kārtības noteikumiem. Tas nozīmē, ka pieteikumu var iesniegt tikai tajā valstī, kur noticis negadījums.

 

Regulējošie akti, kuri izstrādāti ZK sistēmā, neparedz atlīdzības pieteikumu iesniegšanu Latvijā, ja negadījums noticis ārpus EEZ. Tāpēc, dodoties, piemēram, uz Krieviju, nepieciešams iegādāties Zaļo karti, savukārt, atrodoties uz valsts robežas, pastāv arī iespēja nopirkt vietējo civiltiesisko apdrošināšanu.

 

Ko darīt, ja esat cietis negadījumā?

Kā norāda LTAB pārstāvji, biežākās problēmas Latvijas iedzīvotājiem rodas nepareizi noformētu dokumentu dēļ. Cietušā spēkrata vadītājs rada priekšnoteikumus, ka avārijā radušās izmaksas un sekas uzņemsies viņš pats, nevis vainīgās puses apdrošinātājs.

 

Brīdī, kad Latvijas iedzīvotājs, esot ārzemēs, iekļūst negadījumā, jāatceras, ka, fiksējot notikušo un, piesakot atlīdzību, nepieciešams ievērot konkrētās valsts normatīvos aktus. Īpaši uzmanīgiem jābūt valstīs, kuras nav EEZ, jo tur šie noteikumi var būtiski atšķirties. Piemēram, Baltkrievijā atlīdzības pieteikšanas termiņš ir ļoti īss – tikai piecas darba dienas. Ja dokumenti tiks iesniegti pēc termiņa, atlīdzība netiks izmaksāta. Neskaidrību gadījumā ieteicams sazināties ar konkrētās valsts Zaļās kartes biroju.

 

Kā rīkoties ja, izraisāt ceļu satiksmes negadījumu ārzemēs?

Pirmkārt, laicīgi jāinformē savs OCTA apdrošinātājs, pie kura esat iegādājies polisi. To nosaka arī OCTA likums. Apdrošinātājs šajā gadījumā ir tiesīgs pieprasīt papildu informāciju un paskaidrojumus par notikušo, kā arī lūgt uzrādīt bojāto automašīnu. Ja šie dati netiks nodoti laicīgi, var gadīties, ka cietušās puses zaudējumi būs jāsedz vainīgajam autovadītājam no savas kabatas, neskatoties uz to, ka polise ir aktīva.

 

Pirms došanās ceļā ieteicams pārliecināties, vai apdrošināšanas polises termiņš ir derīgs, jo, piedaloties satiksmē ar neapdrošinātu spēkratu, var nākties šķirties no pamatīgām naudas summām. Turklāt, ja, braucot bez apdrošināšanas, tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums, vadītājam / īpašniekam pašam būs jāsedz visi zaudējumi vēlāk regresa kārtība. Šeit vajadzētu ņemt vērā, ka nodarītā zaudējuma vidējā summa EEZ valstīs ir daudz reizes lielāka nekā Latvijā.

 

Cik bieži Latvijas iedzīvotāji, esot ārzemēs, iekļūst ceļu satiksmes negadījumos?

LTAB statistika vēsta, ka šo negadījumu skaits katru gadu atšķiras, taču mēdz gadīties, ka atlīdzības pieteikumi par ārvalstīs notikušam avārijām veido teju piekto daļu no visām izmaksātajām atlīdzībām. Visbiežāk Latvijas iedzīvotāji negadījumos iekļūst Lietuvā, Igaunijā, Polijā un Vācijā, turklāt palielinās arī to avāriju skaits, kuras notikušas arī Krievijā.

 

ATPAKAĻ UZ VISIEM JAUNUMIEM